استرس و راه رهایی از آن

استرس چیست؟

استرس؛ واکنش ذهن و جسم در برابر موقعیت های جدید، تهدیدآمیز و یا هیجان برانگیز است. پیش از آنکه استرس را به کلی رد کنیم، لازم است بدانیم استرس تنها زمانی خطرناک خواهد بود که بیش از میزان لازم وجود داشته باشد. بیشتر استرس هایی که ما تجربه می کنیم ، مفید و محرک هستند.

استرس چگونه به وجود می آید؟

کشمکش های زندگی گرچه می توانند سبب استرس شوند، اجتناب از هر گونه واقعه ی استرس زا نیز به تدریج زندگی کسالت آمیزی را به همراه می آورد. مشکل زمانی آغاز خواهد شد که شما دائما با مقدار بالایی از استرس مواجه باشید. گرچه برخی از استرس های ما ناشی از مشکلات جدی و عمیق عاطفی هستند ولی بسیاری از آنها چنین نیستند و با یک مشاور ساده و با فنون کنترل استرس، قابل حمل می باشند.

راه کنترل استرس

شما می توانید با استفاده از راه های زیر استرس را کنترل کنید :

-نقش خود در به وجود  آوردن موقعیت های استرس زا روشن نمایید .

-روش زندگی متعادلی را برگزینید.

-تکنیک های خاصی را به منظور آرام سازی خود بیاموزید.

-نظام ارزش های خود را مشخص سازید و روحیه مذهبی، معنویت و روحانیت را در خود تقویت کنید.

با تعریف و تفسیر مسائل، جنبه های صحیح تر و وسیع تری را پیش بینی نمایید.

همه چیز درباره ی تکنیک آرام سازی:

از ابزارهای کنترل استرس، استفاده از تکنیک های آرام سازی است. بیشتر این تکنیک ها نظیر مراقبت، آرام سازی عضلات و غیره به گونه ای مشابه عمل می کنند.استفاده از تکنیک ها این فرصت را به شما می دهد تا به حالت عمیقی از آرامش برسید. در این حالت جسم و ذهن شما به طور همزمان برای مدت زمانی در استراحت به سر می برند. تمرین هریک از این تکنیک ها به طور منظم، احساس ارامش در شما ایجاد خواهد کرد و سطح انرژی و توانایی های شما را در مواجهه با جهان خارج، تجدید خواهد نمود.

روشن نمودن ارزش ها و تصمیم گیری در مورد انچه، حقیقتا از زندگی می خواهید، به شما کمک خواهد کرد در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید و به گونه ای احساس رضایت کنید که در مواقع سخت زندگی آرامش و متانت خود را حفظ نمایید. به منظور سازگاری بهتر با موقعیت های پر استرس و به عنوان فرد مستقلی در مقام یک دانشجو، سه واژه مهم را به خاطر بسپارید:

پیامد، تغییر و همکاری همواره به یاد داشته باشید هر تصمیم شما پیامد های خاصی را به دنبال خواهد داشت. حتی آن دسته از تصمیماتی که ظاهرا فقط به خودتان مربوط است همیشه نتایج و پیامد های قابل کنترل ندارند. زمانی که مجبور به تصمیم گیری هستید در مورد ان موضوع تمام وکمال بیندیشید و پیش از ان که تصمیم خود را به اجرا بگذارید، اهداف، موقعیت ها و نتایج حاصله را با دقت از نظر بگذرانید.

همواره این حقیقت را به خاطر داشته باشید که همه چیز در حال تغییر است. بسیاری از این تغییرات تحت کنترل شما هستند و توانایی سازگای شما با این تغییرات فرصت مهم و با ارزشی را فراهم می اورد تا با عوامل استرس زا به راحتی کنار بیایید. از دیگر راه های سازگاری با استرس، ارزش گزاردن به مشارکت ها و همکاری های گروهی است که این امر در اجتماعات دانشجویی، یافت می شود.

اکنون لازم است راهکارهای ذیل را به منظور مقابله با استرس به کار ببرید.

یادداشت روزانه ای برای خود آماده سازید تا برنامه ی هفتگی خود را در ان یادداشت کنید.

الویت های خود را مشخص سازید. الویت هایتان را به ترتیب بر روی کاغذ اورید و بر روی انهایی که در ابتدای لیست شما هستند، تمرکز بیشتری داشته باشید.

بیاموزید که چگونه در مواقعی به دیگران (( نه)) بگویید. بهترین علایق و خواسته های خود را لیست کرده و به شکل منظم به انها بپردازید تا بدین وسیله با قبول تقاضاهای دیگران و عدم پرداختن به خواسته های شخصی، سبب بروز استرس در خود نگردید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *