دیگه وقتشه برم تراپی!


دیگه وقتشه برم تراپی

شاید تو هم گاهی احساس کردیم که ای کاش کسی بودکه می تونستم بدون ترس از قضاوت شدن باهاش حرف بزنیم و ازش کمک و مشورت بگیرم. اتفاقا این مقاله به خاطر کمک به کسی مثل تو نوشته شده. قراره اینجا در این باره بگیم که چه موقع باید بریم تراپی اما قبلش بهتره اصلا بدونیم تراپیست یا درمانگر کیه ؟ پس با ما همراه باش که قراره کلی مطلب مفید بهت بگم.

تراپیست کیه؟

تراپیست یک متخصص در  حوزه سلامت روانه که کارش کمک به تو برای رویارویی بهتر با مسائل زندگی و شرایط مربوط به سلامت روان است.این تراپیست یک روانشناس دارای مدرک تحصیلی عالی در علوم رفتار انسانی است.

هر گردی گردو نیست در نتیجه هر تراپیستی هم تراپیست نیست که!

انتخاب یک تراپیست وقتی قصدت کمک به خودت و ارتقای سلامت روانت هست یکی از مهم ترین انتخابات هست پس همانطوری که برای جسمت مشکلی پیش میاد میگردی دنبال بهترین متخصص ها پس اینجام باید بدونی سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت داره و باید بهترین متخصص را انتخاب کنی.

چطوری؟ بیا تا بهت بگم

حتما تراپیستت باید عضو نظام روانشناسی باشه یعنی کد عضویت داشته باشه، کمترین مدرکش باید کارشناسی ارشد باشه و در مراکز و کلینیک های تحت نظارت نظام روانشناسی مستقر باشه.

لازمه بدونی تراپی در حوزه های مختلی انجام می گیرد که قراره در ادامه بهت معرفی کنم.

  1. روانشناس حوزه بالینی: اگر احساس افسردگی می کنی، مضطربی ، افکار آزاردهنده داری یا بی دلیل عصبانی میشی اونم شدید یا به تازگی تجربه تلخی داشتی که کلی باعث عذابت شده و روی روابط و کار و سلامت روانت اثر گذاشته باید حتما زودتر به یه تراپیست در این حوزه مراجعه کنی. البته مهمه بدونی اگر رده سنیت از 18 بالا تره به یک تراپیست کخ متخصص ئر حوزه بالینی مراجعه کن اما از بین 12 تا 18 سالته باید به یک منخصص بالینی نوجوان مراجعه کنی .
  1. روانشناس حوزه کودک:  از اسمش پیدا است این حوزه مربوط به کودکان هست یعنی رده سنی 1 تا 12 سال. البته اگر پدر یا مادری هستی که سئوالی درباره ی تربیت فرزندت داری یا در ارتباط باهاش به مشکل برخوردی هم میتونی به یک روانشناس کودک مراجعه کنی.
  2.  روانشناس حوزه خانواده و زوج: اگر به تازگی با پدر و مادرت و ارتباط با اونها مشکل پیدا کردی، اگر ازدواج کردی و در ارتباط با همسرت دچار چالش شدی یا تازه قصد ازدواج داری، اگر دچار شکست عاطفی شدی با خیانت دیدی میتونی به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنی.
  3. روانشناس حوزه تحصیلی و شغلی: از اسمش پیدا است دیگه! اگز کنکوری هستی ، اگر فقط موقع امتحاناتت استرس شدیدی را تجربه می کنی، اگر دچار افت تحصیلی شدی، اگر میخوای مسیر شغلی را شروع کنی یا اگر میخواهی تحصیلاتت را ارتقا بدی حتما قبلش با یک متخصص در این حوزه مشورت کن.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *